پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

بوردکا

به گزارش درویش نیوز از صدا و سیمای مرکز مازندران؛بَوردکا عنوان برنامه ای تفریحی- سرگرمی و آموزشی است  که آدینه ها از ساعت ۲۱:۳۰به مدت ۳۵ دقیقه به گویش محلی مازندرانی از شبکه تبرستان پخش می شود.
لهجه و گویش محلی یکی از میراث های ماندگار در فرهنگ هر جامعه ای به حساب می آید. امروزه لهجه ها رو به فراموشی است . نسل جدید دیگر به لهجه محلی خود سخن نمی گویند.
کارشناسان بر این باورند، از میان رفتن یک گویش محلی و یا زبان قومی، به تنهایی رنج آور و تأسف برانگیز است، اما دردناک تر، آن است که از میان رفتن یک زبان یا یک گویش، مساوی است با از میان رفتن تاریخ و فرهنگ شفاهی یک قوم و از میان رفتن داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و خاطرات آنان، و از این رو توجه به حفظ و نگهداری زبان‌ها و گویش‌های محلی، بسیار ارزشمند است. ‏
گویش ها از نظر مردم شناسی نمایانگر یک هویتند. ملتی که با هویت و گذشته خود بیگانه باشد به راحتی مورد آسیب قرار می گیرد. واژه ها، ضرب المثل ها، قصه ها، آواهای محلی، افسانه ها و بازی ها همه به عنوان بخشی از هویت ما در معرض تهدید هستند.
تولید فیلم و سریال و برنامه ها با لهجه فاخر محلی و نمایش شیرینی های این لهجه ها می تواند نقش مهمی در جبران خسارت داشته باشد.برنامه بوردکا در همین راستا تولید و ارائه می شود.
بوردکا هر هفته در یکی از روستاهای مازندران اجرا می شود.این برنامه مسابقه ای میان دو گروه از زنان و مردان اهالی ترتیب می دهد . معنای کلمات محلی ،ضرب المثل ها و نمایش های محلی جزیی از برنامه است که با طرح سوال از طرف مجری انجام می شود.
در هربرنامه دهیارو یا رییس شورای روستا به معرفی موقعیت مکانی،امکانات و کمبود ها ی روستا می پردازد.
عوامل تولید این برنامه:تهیه کننده:جواد کردان – کارگردان:محمد اسدی شهابی – مجری:رحمان قدمی – مباشر تهیه:علیرضا دهقان – تصویربرداران: محمد اسدی شهابی و علی پارسی نژاد – تدوین: محمد اسدی شهابی – نویسنده:رحمان قدمی – صدابرداران:رضا میرقربان نژاد، مهدی اوشیب نتاج، شهرام حق شناس، حسن نژاد احمد و سامی یوسفی هستند.

بوردکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.