جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انتشار مقاله معصومه “ویدا” درویش در مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی

ویدا درویش در مقاله ی خود که در مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی به انتشار رسید به اثر بخشى درمان شناختى رفتارى بر علائم اختلال استرس پس از سانحه پرداخت و سپس شیوه های درمان را توسط درمان گر معرفی کرد.

درویش نیوز؛ در قسمت هایی از این مقاله آمده برای درمان اختلال استرس پس از سانحه؛ با این روش بیمار در ابتدا می آموزد که با احساسات و تنش همراه با خاطرات چگونه کنار بیاید؛ ازجمله این که شیوه هایی برای آرامش بخشیدن به جسم بیمار و تسکین دردی که احساس می کند به وی آموزش داده می شود. سپس درمانگر به بیمار کمک می کند با این خاطرات روبرو شود تا داستان اتفاقی را که روی داده دوباره تعریف کند. هر اندازه بیشتر این کار را بکند از خاطرات آزاردهنده کمتر ناراحت می شود و بیمار بیشتر به آرامش می رسد .درنهایت، درمانگر شیوه هایی به بیمار می آموزد تا به کمک آنها افکار منفی بیمار تغییرکرده و مسائل زندگی خویش را سر وسامان دهد. در واقع در روش درمان شناختی رفتاری درمانگر با شناخت هایی سر و کار دارد که در صورت تغییر، به تغییر هیجانات و رفتارها منجر میشوند.

معصومه “ویدا” درویش مشاور روان شناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی است و پیش تر در تارنمای درویش نیوز طی نوشتاری در مورد آزار و اذیت جنسی کودکان به خانواده ها هشدار داد و گفت خانواده ها باید هوشیار باشند و با آموزش مسائل جنسی به کودکان خود از سنین پایین که هویت جنسی شکل می گیرد از بسیاری حوادث جلوگیری کنند. ( این نوشتار با نام  “غربالگری روانشناسی، کمکی بزرگ به سلامت جامعه” در تارنمای درویش نیوز در دسترس است.)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.