دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر روانشناختی عید نوروز

درویش نیوز؛ ویدا درویش

نوروز آداب رسوم زیبا و غنی به همراه دارد به پاکی و پاکیزگی توجه خاص می کند و پیراستگی و نظافت را در بردارد، دید و بازدید، نوپوشی تمیزپوشی، ارج نهادن به بزرگان، بوسه بردست پدر و مادر، سفر کردن که لازمه زندگی بشر است، هدیه دادن به کوچکترها و زیر دستان، همه و همه از سنن زیبای این عید بزرگ است. هر کدام از این سنن زیبا تأثیرات روانشناختی بسزایی در فرد، خانواده و جامعه دارد. چون خانواده اولین پایه گذار شخصیت وارزش ها و معیارهای فکری انسان است و نقش مهمی درتعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی فرد دارد جو عاطفی و پر مهر و محبت خواه ناخواه در ساختار روانی و نوع جهان بینی و طرز تفکروی مؤثر است.
اختلاف و درگیری ها امنیت و آسایش را از ما سلب می کند و فرد را مضطرب کرده و از نظرجسمی وعاطفی ضربه می زند و ایجاد اختلال شخصیتی می کند.
با توجه به جدایی آشکار نسل ها و در سال های اخیر پیشرفت های تکنولوژیکی که جایگزین بسیاری ازوظایف اساسی در زندگی ما شده است. نوروز به نوعی کمک به نظام (باز ارتباطی) است.
عدم رشد و مرگ روانی هنگامی که اعضای خانواده با یکدیگر صحبت نمی کنند بوقوع می پیوندد.
در عید نوروز قوانینی برای صمیمیت وجود دارد که باعث ارتقا وحفظ سلامت روانی و پیشگیری ازبیماری های روان-تنی که عامل روانشناختی دارند، می شوند.
اثر تحلیل روابط بین ذهن و بیماری جسمی توسط فروید مورد توجه قرار گرفته است.
رفتارهایی که در رابطه با عید نوروز در افراد خانواده و جامعه صورت می پذیرد با استفاده از شیوه تغییر رفتار و تکنیک رفتار درمانی که برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات منشأ روانشناسی جامعه شناسی و بهداشتی دارد مؤثر است.
سلامت یکی از مهمترین پدیده هایی است که بنا بر تعریف WHO یعنی حالت خوب بودن کامل از لحاظ جسم و روانی و اجتماعی است که ارتباطات اجتماعی در این ایام می تواند باعث کاهش استرس و هیجانات ناخوشایند افزایش رشد اجتماعی وعاطفی و در کل تضمین سلامت روان وبهداشتِ روانی شود.
همچون بهار به استقبال اعتدال زندگی خود بشتابیم، اعتماد به خود ودیگران، تبسم و خنده، احترام و تکریم، هدیه دادن و گرفتن، مثبت نگری، مثبت گرایی, خوش اخلاقی را در سال جدید مورد توجه قرار دهیم.

۲ دیدگاه

  1. دكتر فريبا درويش

    بسیار زیبا ویدا جان
    گل گفتید،
    نوروزتان پیروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.