جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کتاب آموزش و پرورش ایران در روزگار قاجار اثر دکتر جمال سجادی

درویش نیوز، کیومرث درویش؛
دکتر سید جمال سجادی فرزند مرحوم سید عبدالوهاب سجادی که متولد ۲۷ اسفند ۱۳۰۵ خورشیدی در روستای _توسکا_که در کنار جاده رویان به کجور واقع است یکی از مفاخر شهرستان نوشهر است .زمانی که ایشان کودکی خردسال _نه ساله_ بودند پدر ایشان سید عبدالوهاب سجادی در بهار ۱۳۱۴ خوردشیدی در گذشت و ایشان در دامان مادرش خانم ربابه درویش که یکی از دختران مرحوم حبیب  الله خان درویش _متوفی به سال ۱۳۲۸شمسی  و زمانی هم نایب الحکومه محال کجور از محال سه گانه تنکابن بوده است_ پرورش یافت.
سید جمال سجادی با هوش ذاتی خود و در کمال مشقت و سختی ضمن مشغول بودن به کار تدریس موفق به اخذ دیپلم و سر انجام در سال ۱۳۳۸دوره تحصیلات دانشگاهی خودرا در دانشگاه تهران و در رشته ادبیات فارسی به اتمام میرساند .مدتی ریاست آموزش و پرورش نوشهر و پس از آن در قزوین مشغول کار تدریس بوده و در همین دوران با جدیت موفق به اخذ لیسانس روانشناسی در سال ۱۳۴۴از همان دانشگاه میگردد .ایشان از قزوین  به کرج منتقل شده و با توجه به سابقه کارش از بدو استخدام در آموزش و پرورش_۱۳۲۳_در سال ۱۳۵۵بازنشسته میگردد .
عشق به  آموختن  و آموزش سبب میشود که ایشان  پس از بازگشت به شهر ستان نوشهر هم مشغول تدریس,در دبیرستانهای ملی نوشهر و چالوس و از سال ۱۳۶۷نیز با دعوت دانشگاه آزاد اسلامی منطقه مشغول میگردد و ضمن اموزش خود نیز از سال ۱۳۶۹جهت ادامه تحصیل و اخذ دکترا در رشته فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه تهران مشغول میشود و درسال ۱۳۷۷موفق به دریافت دانشنامه دکترا در رشته یاد شده میشود.
کتاب آموزش و پرورش ایران در روزگار قاجار، پایان نامه دکتر سجادی میباشد که در سال ۱۳۹۱خورشیدی توسط انتشارات رسانش نوین در ۱۱۰۰نسخه به چاپ رسیده است .
این کتاب حاوی تاریخ تحول و جریان  های فکری و هسته های اولیه آموزش و پرورش,کشور به همراه بر,رسی اندیشه های مهدی قلی هدایت  مخبرالسطنه در زمینه تعلیم و تربیت است .
کتاب آموزش و پرورش ایران در روزگار قاجار نگرشی به آموزش و پرورش ایران پس از اسلام؛ جهان در عصر قاجار؛ ایران در روزگار قاجار؛ تحولات علمی و فرهنگی در عصر قاجار؛ آموزش و پرورش ایران در عصر قاجار؛ اندیشه گران سنتی و نو در آموزش و پرورش عصر قاجار؛ زندگی نامه، آثار و اندیشه های «مهدی قلی هدایت»؛ و آرای تربیتی و مشاغل آموزشی «مهدی قلی هدایت»، هشت فصل کتاب را تشکیل داده اند.

از این رو ابتدا زمینه های اجتماعی، فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش ایران در هنگام ظهور اسلام تا پایان پادشاهی ساسانیان و سپس سیر تحولات آن از آغاز پیدایش اسلام در طول قرون متمادی بررسی شده است. آن گاه اوضاع سیاسی، علمی و فنی جهان در عصر قاجار مطالعه و پس از نگاهی اجمالی به اوضاع ایران در عصر قاجار به منظور تبیین اندیشه گری‌های سنتی و نو در آموزش و پرورش، چند تن از نامداران این دو گرایش معرفی شده است. در پایان به بررسی زندگی نامه، آرا و اندیشه های فلسفی «مهدی قلی خان هدایت» (مخبرالسلطنه) پرداخته شده است.

این کتاب با پیش نوشته محمد داودی درزی کلایی از شاگردان دکتر جمال سجادی منتشر شده است.

۲ دیدگاه

  1. با درود و سپاس به همه شما سروران ارجمند که در این سایت زحمات زیادی میکشید خواهشمند است در کیفیت تصاویر ممارست بیشتری مصروف دارید . با عرض ارادت شهرام درویش

  2. با سلام و احترام. دکتر شهین ایروانی هستم. همکلاس آقای دکتر سجادی در دانشگاه تهران.
    سال هاست که از همکلاس گرامی ام بی خبر هستم. و مشتاق آن که حال ایشان را که در همان زمان سنی بیشتر از پدر من داشتند، جویا شوم.
    ممنون می شوم اگر شماره تماسی از ایشان برای من ارسال فرمایید و یا ایشان زحمت بکشند و با شماره من تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.