پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آبراه تخت جمشید

نیاکان خردمند و مدیریت سیلاب

تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی هخامنشی استان فارس در سیلاب اخیر کشور  آسیبی ندیدند.

احمد علی اسدی، سرپرست کاوش آبراهه های تخت جمشید آبراهه ها را بخش مهمی از ساخت وسازهای این محوطه تاریخی عنوان کرد و گفت: نقشه آبراهه های تختگاه تخت جمشید نشانگر مجموعه ای نسبتاً پیچیده از چند آبراه اصلی و کانال هایی کوچک تر است که تمامی سطح تختگاه مذکور را زیر پوشش قرار داده است.

به گفته این باستان شناس، این شبکه آبراهه ها با آغاز پژوهش های باستان شناسی در تخت جمشید از حدود ۸۰ سال پیش، به تدریج کاوش و بخش های گوناگون آن شناسایی شد.

وی با اشاره به صدور مجوز کاوش آبراهه های تخت جمشید توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: نخستین بار هرتسفلد و بعد از آن اشمیت  بخش عمده ای از نقشه آبراه ها را مشخص کردند، علی سامی نیزکه ۲۲ سال (۱۳۱۸-۱۳۴۰خورشیدی ) اداره محوطه را بر عهده داشت، بخشی از  آبراهه ها را لایروبی کرد.

این باستان شناس خاطر نشان کرد: در فاصله سالهای ۱۳۸۱تا ۱۳۸۳ بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد به  سرپرستی علیرضا عسگری چاوردی و دفتر فنی تخت جمشید،کاوش بخش های پایانی کانال های تختگاه تخت جمشید را انجام دادند و در تابستان سال ۹۱ در امتداد خروجی آبراهه های تخت جمشید توسط علی اسدی کاوش انجام شد که این  امر موجب  رفع دایمی مشکل خروج آب جمع شده در آبراهه ها شده بود.

به گزارش درویش نیوز از منابع مطلع محلی هنر و دانش نیاکانی باعث تخلیه سیلاب نوروز ۱۳۹۸ از این میراث جهانی در کمتر از یک ساعت شد.

در نقش رستم نیز مهندسان هخامنشی با ایجاد حوضچه و آبراه توانستند تا کنون این اثر با ارزش را از آسیب سیلاب دور نگه دارند.

در همین گزارش آمده آرامگاه کورش در دشت پاسارگاد نیز آسیبی ندیده و در نقطه ای ساخته شده که از مسیل سیلاب دور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.