سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گازسوز

ضرورت رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گازسوز

 افزایش استفاده از وسایل گازسوز همزمان با شروع فصول سرد سال، تارنمای خانوادگی درویش نیوز را بر آن داشت، به منظور ارتقا سطح سلامت خانواده ها و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از گازگرفتگی به ارائۀ نکات ایمنی در هنگام استفاده از لوازم گازسوز  بپردازد.

خبرنگار درویش نیوز – فائقه درویش ؛ یکی از خطرات رایج استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، تولید گاز مونواکسید کربن (co) است. منواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است که در صورت نفوذ آن در منزل، می‌تواند منجر به مسمومیت و حتا خفگی و مرگ شود.

توجه کنید اگر از وسایل گرمایشی گازسوز استفاده می‌کنید و دچار علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع شدید، این علائم هشداری است که احتمال نفوذ گاز منواکسید کربن در منزل را نشان می‌دهد. بنابراین چنانچه با علائم گازگرفتگی مواجه شدید، بر ضرورت انجام اقدامات زیر تاکید می شود.

  • دستگاه گرمایشی خود را خاموش کنید.
  • سریعاً درب و پنجره‌های ساختمان را باز کنید.
  • با یک حوله نم‌دار سعی کنید گاز را از فضا خارج کنید تا هوا عوض شود.

اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر مشکلات ایمنی وسیله گرمایشی و گازسوز خود را برطرف کنید. اگرچه این کار را باید قبل از استفاده از وسایل گرمایشی انجام دهید. در این راستا انجام اقدامات زیر ضروری است.

  • از استاندارد بودن دودکش وسایل گرمایشی و گازسوز خود (مانند بخاری گازی، شومینه، آبگرمان، پکیج و …) اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید در فضایی که وسایل گرمایشی و گازسوز تعبیه شده است، به‌اندازه کافی گردش هوا وجود دارد (مثلاً می‌توانید تهویه یا فن مناسب نصب کنید).
  • تأکید می‌کنیم که هرسال قبل از راه‌اندازی بخاری‌های گازی، حتماً مسیر دودکش و لوله بخاری را بررسی کنید که چیزی مانع از عبور هوا در آن نشود. دودکش‌های داخل دیوار از جنس سیمانی بوده و باید تا انتها بالا رفته و از سطح بام نیز ۸۰ سانتی متر بالاتر آمده باشد و در انتها کلاهک H نصب شود.تاکید می شود در داخل واحد و برای وسایل گرمایشی و شعله دار، فقط از دودکش‌های ورق سفید گالوانیزه استفاده کنید. این دودکش‌ها مقاومت فیزیکی بیشتری دارند و به خوبی داخل هم چفت می‌شوند. دودکش های متفرقه از جنس آلومینیومی، آکاردئونی و فنری این خاصیت را ندارند و به مرور دچار نقص شده و گاز مونوکسید کربن را به داخل محیط منتشر می‌کنند ضمن اینکه به دلیل خاصیت ارتجاعی دودکش‌های فنری، به سهولت از محل اتصال خود خارج می‌شوند و به مرور منافذ ریزی در آنها پدیدار می‌شود که می‌تواند باعث انتشار آلاینده‌ها در محیط شود. بهترین وضعیت برای نصب دودکش‌ها، حالت عمود یا قائم است که در این حالت آلاینده‌ها به سهولت خارج شده و هرچه شیب دودکش پایین تر رود خروج آلاینده ها سخت تر خواهد شد. هر وسیله گرمایشی و شعله دار نیاز به یک دودکش مجزا دارد و از به کاربردن دودکش‌های مشترک برای دو یا چند وسیله خودداری کنید. یک راه‌حل ساده برای تست عبور هوا از لوله بخاری این است که درب لوله بخاری را بردارید، فندک را روشن کنید و جلوی ورودی لوله بخاری قرار دهید، اگر شعله فندک به سمت داخل لوله کشیده شد، نشان‌دهنده عبور هوا از داخل آن است. در غیر این صورت اگر شعله به سمت داخل لوله کشیده نشد، احتمال اینکه لوله بخاری مسدود باشد زیاد است. دقت کنید در خیلی از شهرهایی که پرندگان مهاجر مانند لک‌لک‌ها در فصول سرما در آنجا اسکان می‌کنند، احتمال اینکه بر روی دودکش لانه بسازند و راه دودکش را مسدود سازند، بسیار زیاد است. سرد بودن لولۀ بخاری یکی دیگر از نشانه های انتشار گاز سمی در هوا است.
  • هنگامی‌که می‌خواهید یک وسیله گرمایشی یا گازسوز بخرید، حتماً مطمئن شوید از برندی خریداری کنید که تمام استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کند.
  • همیشه رنگ شعله بخاری آبگرمکن و هر وسیله گازسوز دیگر را بررسی کنید. اگر شعله آبی می‌سوزد، گاز به‌اندازه کافی، هوا برای احتراق دارد و به‌درستی می‌سوزد. اگر شعله نارنجی می‌سوزد، نشان‌دهنده این است که دستگاه گازسوز شما (آبگرمان، پکیج، بخاری گازی و …) به‌موقع سرویس نشده و ناخالصی‌هایی در مسیر سوختن گاز وجود دارد که باعث نارنجی شدن شعله آن شده است. اگر شعله زرد می‌سوزد نشان‌دهنده عدم وجود هوای لازم برای درست سوختن گاز است. یکی از علائم آن وجود گاز منواکسید کربن در مسیر دودکش است.
  • اگر از وسایل شعله دار (انواع بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، آبگرمکن، پکیج) استفاده می‌کنید، هرگز تمام راه‌های ورودی هوا را نبندید و حتماً مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید. پکیج، مقدار زیادی اکسیژن مصرف می‌کند و در صورت تأمین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می‌کند بنابراین بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل همچون در بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد، نصب شود.

یادآوری می شود دستگاه‌های هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن در کاهش خطرات و حوادث ناشی از این گاز تا حد بسیاری موثر است. تاکید می شود در انتخاب این دستگاه‌ها دقت کنید، چرا که بعضی از این وسایل کیفیت و کارایی لازم را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.