شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود عارف درویش به چکاد دماوند؛بلندترین قله آتشفشانی آسیا

عارف درویش به همراه گروه طبیعت گردی و کوهنوردی نیکان توانست در روز پنجشنبه ۱۲ امردادماه ۹۶ قله دماوند را صعود کند.این گروه در این برنامه از ۱۸ کوهنورد تشکیل شده بود که به سرپرستی ابراهیم نیک آبادی توانستند قله ۵۶۷۱ متری دماوند را فتح کنند.

درویش نیوز؛ عارف درویش یکی از همنوردان گروه نیکان بود که توانست به همراه دیگر اعضای گروه از جبهه جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه. پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم بر بام ایران بایستد. گفتنی است بارگاه سوم (یال جنوبی) در ارتفاع ۴۱۵۰ متری قرار دارد که در گزارش تصویری جایگاه کمپ کوهنوردان است.

صعود عارف درویش به چکاد دماوند؛بلندترین قله آتشفشانی آسیا
بارگاه سوم (یال جنوبی) در ارتفاع ۴۱۵۰ متری.

درویش پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت خود از ناحیه زانو پای چپ با تمرین و هم هوایی در ارتفاعات شیرپلا، توچال و پلنگ چال توانست آمادگی خود را برای صعود به بام ایران بدست آورد. وی در گفتگو با درویش نیوز گفت: از سال ۸۷ قصد داشتم به دماوند صعود کنم که این امر پس از ۹ سال رخداد و به هدفم رسیدم.

درویش نیوز؛ دماوند کوهی در شمال ایران است که بلند ترین کوه ایران و خاورمیانه و بلند ترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است.این کوه در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. کوه دماوند که از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد، به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین و قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل دیدن است.

دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد. همچنین کوه دماوند از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملّی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

ارتفاعکوهدماوند
منابع مختلف اندازه‌های گوناگونی برای ارتفاع کوه دماوند از سطح آب‌های آزاد ذکر کرده‌اند. به نقل از درگاه ملّی آمار ایران، ارتفاع این کوه ۵٬۶۱۰ متر است، از جمله پایگاه ملّی داده‌های علوم زمین ایران و وب‌گاه رصدخانهٔ زمین ناسا، ارتفاع ۵٬۶۷۰ متر و ۵٬۶۷۱ متر را نیز برای قلّهٔ این کوه ذکر کرده‌اند. دائرهالمعارف فارسی فهرستی شش موردی از ارتفاع‌هایی را که برای این قلّه آمده‌است ذکر می‌کند که از ۵٬۵۴۳ تا ۶٬۴۰۰ متر می‌رسد.

 دماوند یک آتشفشان خفته است که امکان فعال شدن مجدد آن وجود دارد. در برخی از سال‌ها از جمله سال ۱۳۸۶، دود و بخارهایی از قله خارج شد که برخی از شاهدان آن را گواهی بر فعال شدن این آتشفشان پنداشتند. اما در حقیقت در سال‌های پر بارش، با نفوذ آب به درون قله و برخورد سنگ‌های داغ، جریانی از بخار آب از دهانه قله خارج می‌شود و چنین به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آتشفشانی صورت گرفته‌است.

در مورد دلیل نام‌گذاری دماوند در فرهنگ معین آمده‌است: «دم (دمه، بخار) + اوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان)»

 

  • آبشار یخی – آبشار کوه دماوند
صعود عارف درویش به چکاد دماوند؛بلندترین قله آتشفشانی آسیا
آبشار یخی – آبشار کوه دماوند

در جبههٔ جنوبی کوه دماوند آبشاری یخ زده وجود دارد که در جهان منحصر به فرد است. بلندی آن ۷ متر و قطر آن ۳ متر می‌باشد. یخ آن هیچ‌گاه ذوب نمی‌شود. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعد از ظهر، دمای هوا به بالای صفر می رسد و به دنبال آن آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده است. در بالای این آبشار گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است. آبشار یخی کوه دماوند با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع ترین آبشار در خاورمیانه می‌باشد.

 

صعود عارف درویش به چکاد دماوند؛بلندترین قله آتشفشانی آسیا

 

 

١ دیدگاه

  1. درود بر عارف عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.