جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دکتر جهانگیر درویش، طراح و معمار برجسته ورزشگاه فرح آباد (تختی) تهران

بیست و هشتم امرداد ماه ۱۳۹۵خورشیدی، همکاران درویش نیوز، دیدار و گپی خودمانی با دکتر “جهانگیر درویش”  طراح برجسته و فرهیخته تاریخ معماری نوین ایران داشتند.

ظهر پنجشنبه پس از پیدا کردن نشانی دکتر درویش در غرب تهران برای ثبت خاطرات او و انتشار کتاب ورزشگاه فرح آباد (تختی)- تهران که در ادامه آن را می خوانید با او به گفتگو نشستیم.

پس از احوال پرسی و معرفی همکاران در تارنمای درویش نیوز و پرس جوی آقای دکتر از نسبت فامیلی و دیدن درخت نامه خانواده درویش؛ گفتگو با کلام شیوای فرزند سعد اله خان درویش آغاز شد.

دکتر از خاطرات پدر خود “سعداله خان درویش” که از مجاهدین نهضت جنگل نیز بود مفصل برایمان گفت که قرار بر این شد در نشستی دیگر به آن موضوع بپردازیم. از “سعداله خان درویش” کتابی با ۳۰۰ صفحه وجود دارد.

jahangir_darvish-7

دکتر جهانگیر درویش، سیزدهم شهریورماه سال ۱۳۱۲ در ورامین، در باغ بزرگ پدری که بعدها بنای کارخانجات قند ایران شد متولد شد. دوره متوسطه را در دبیرستان های البرز و هدف با نمره های ممتاز گذراند.

او دوره مقدماتی ۲ ساله معماری را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۶ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند سپس برای ادامه تحصیل در رشته معماری به ایتالیا رفته و کارشناسی ارشد خود را از دانشکده معماری شهر رم ایتالیا گرفت؛ دوره دکترا را نیز در سال ۱۳۴۱ در دانشگاه پلی تکنیک شهر تورین ایتالیا به پایان رساند.

در سال ۱۳۴۴ نیز موسسه معماری درویش را در تهران و در سال ۱۳۶۲ “موسسه معماری درویش” را در ایتالیا تاسیس کرد. فعالیت حرفه ای دکتر درویش از سال ۱۳۴۱ در ایتالیا، ایران و آمریکا در این رشته آغاز شد.

jahangir_darvish-9

در سال ۱۳۴۵ به درخواست وزارت ورزش وقت جهت طراحی و ساخت ورزشگاه فرح آباد (تختی) تهران به ایران آمدند و بنای شگفت انگیز سازه کابلی را بنا کرد. جهانگیر درویش در خصوص برگشت خود به ایران این چنین می گوید: پس از اینکه فرح پهلوی با توجه به تعریف هایی که از من شنیده بود در خارج از ایران از من دعوت کرد تا به داخل ایران برگردم و به کشور خود خدمت کنم.

پس از بازگشت دکتر درویش مدیریت پروژه مجموعه ورزشگاهی فرح آباد تهران را بر عهده گرفت که امروزه آن را ورزشگاه تختی می نامند. ساخت این سازه از سوی بزرگترین و مطرح ترین پیمانکار آلمانی کاری ناممکن و انجام نشدنی دانسته و اصرار داشتند که باید راه حل سازه تغییر یابد زیرا  آن زمان شرایط ساختمان سازی در جهان به گونه ای بود که کسی نمی توانست تصور کند سازه ای متشکل از کابل با دهانه های وسیع قابل اجرا باشد . اما دکتر از پای ننشست ویک تنه و تنها با همراهی همسر خویش ماریزا درویش که او نیز دکترای معماری داشت اماده ی اجرای آن شد. . در ایران هیچ پیمانکاری دانش وتوان انجام آن را نداشت حتا کارگران نیز برای چنین سازه ای آموزش ندیده بودند لذا طراحی اجرا و مدیریت پروژه این سازه را خود بر عهده گرفت و در کمتر از ۵ سال با فراز و نشیب های بسیار و مشکلات این پروژه خاص را که در خارج بزرگترین سازه کابلی جهان نام گرفت به بهره برداری رساند. وی با دقت و ریز بینی بسیار نسبت به ثبت آن در کتاب استادیوم فرح آباد (تختی) تهران پرداخته است. تا مورد بهره برداری معماران این مرز و بوم قرار گیرد.

جهانگیر درویش در بخشی از خاطرات خود از حضور هفتگی رییس سازمان تربیت بدنی وقت “نادر جهانبانی”  بر سر پروژه احداث ورزشگاه فرح آباد تهران سخن به میان می آورد و دلیل حضور وی را کمک به پیشرفت پروژه و رفع موانع اعلام میکند.

از دیگر طرح های اجرا شده توسط جهانگیر درویش می توان ساختمان تلویزیون تهران‌، ساختمان تلویزیون بندرعباس‌، ساختمان تلویزیون شیراز و مرکز تلویزیون ارومیه را نام برد. همچنین این طراح برجسته ساخت سقف نازک بتنی برای ساختمان مرسدس بنز را نیز بر عهده داشته است.

درویش دارای دو فرزند با نام های “سعدی درویش” پزشک متخصص چشم و “ایدا درویش” کارگردان سینما و نمایش است

دکتر درویش این روز ها یک ماه از سال را در ایران و یک ماه را در ایتالیا می گذراند که به ثبت کتب دستاورد های خود در حوزه معماری و انتشار کتاب های معماری می پردازد و در کنار آن با حضور در کنفرانس ها و محافل علمی در ایران و کشورهای دیگر دانش و تجربات خود را به اشتراک می گذارند.

دکتر جهانگیر درویش در انتهای گفتگو دو جلد کتاب “خاطرات سعداله خان درویش” و “استادیوم فرح آباد تهران” را به همکاران تارنمای درویش نیوز هدیه دادند.

 

۷ دیدگاه

  1. استاد برقرار باشید..

  2. جناب دکتربرای شماازخداوندمتعال آرزوی سلامتی وطول عمرخواستارم .موفق ومؤیدباشید.

  3. انشالله زنده و پاینده باشند ازاین قبیل اساتید در ایران زیاد نیست

  4. وجودشان مایه مباهات است با ارزوی سلامتی و طول عمر برای استاد گرامی جناب اقای دکتر جهانگیر درویش??

  5. سلام و خسته نباشید
    آدرس یا شماره ای از مهندس درویش می‌خوام از کجا میتونم پیدا کنم؟
    دانشجو معماری هستم و پایان نامه دارم و قصد دارم برای طرح توسعه مجموعه ورزشی تختی با ایشان صحبت کنم و راهنمایی بگیرم
    ممنون میشم اگه کسی می‌تونه کمکم کنه . . .
    پیشاپیش سپاس و تشکر از شما و زحماتون ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.