جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بمناسبت هشتاد و یکمین سال گشایش تونل کندوان

پس از ۸۱ سال روایت و سرنوشتی شنیدنی و شگفت انگیز از وجدان کاری و حس مسئولیت پذیری مهندس ایتالیایی پروژه ساخت تونل کندوان از زبان دکتر جهانگیر درویش معمار برجسته ایرانی

ساخت تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی آغاز شد و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ (هفدهم مه ۱۹۳۸) به بهره‌برداری رسید.

این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا شاه و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت گشایش یافت. پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل تردد بود. مهندسان و کارگران توانستند کار ساخت این تونل را با ادوات و ابزار آن سالها، تنها در مدت زمان سه سال به پایان برسانند و ۱۸۸۶ متر تونل در رشته کوه دشوار البرز ایجاد کنند ابن در حالی است که عملیات تعریضی آن در سال ۱۳۷۴ با امکانات مدرن امروزی بیش از هفت سال به درازا کشید.

دکتر جهانگیر درویش از معماران برجسته ایران طی فیلمی کوتاه در رابطه با ساخت تونل کندوان توضیح می دهد و می گوید: “مهندسی از ایتالیا در شرکت اوختیف آلمانی (پیمانکار پروژه تونل کندوان) مسئولیت داشت . این مهندس ایتالیایی بر اساس فشار و وجدان کاری آن زمان از اینکه مبادا محاسباتش اشتباه باشد  ۲۴ ساعت پیش از افتتاح و گشایش تونل خود کشی می کند.” غافل از اینکه پس از ۲۴ ساعت محاسبات دقیق بوده و پروژه به سرانجام می رسد.

١ دیدگاه

  1. درود بر افتخار و مایه ی سرفرازی مازندران ومازندرانی ها دکتر جهانگیر درویش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.