جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش آب دریای مازندران

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش شدید آب این دریا در سال آبی ۹۴ – ۱۳۹۳ خبر داد اما پیش بینی کرد این روند منفی تا دو سال دیگر متوقف خواهد شد.

درویش نیوز؛ مرکز یادشده که وابسته به وزارت نیرو است، در تازه ترین گزارش خود که هفته جاری انتشار یافت، اعلام کرد:« میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی(۹۴-۱۳۹۳) برابر ۲۶/۸۹- متر است که نسبت به سال آبی قبل ۲۲ سانتیمتر و نسبت به دو سال قبل ۳۰ سانتیمتر کاهش نشان می دهد. »
بر خلاف سال تقویمی، سال آبی از مهر شروع می شود. از این رو، سال آبی ۹۴ – ۹۳ از مهرماه سال ۹۳ تا پایان شهریور ۱۳۹۴ را در بر می گیرد.
بر اساس اعلام مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، کاهش ۲۲ سانتیمتری سطح آب در سال گذشته به منزله حدود ۸۵ کیلومتر مکعب موازنه منفی در بیلان آبی دریای خزر می باشد.
بنا بر این گزارش، « از سال آبی (۷۵-۷۴) که حداکثر تراز آب دریای خزر به ثبت رسیده، تاکنون نزدیک به ۱/۲ متر دریای خزر کاهش تراز آب داشته است.»
این، مرکز تصریح کرده است:« علی رغم کاهش تراز آب در طی سالهای اخیر هم اکنون سطح آب دریای خزر نسبت به پایین ترین تراز آب آن طی ۵۰۰ سال اخیر که در سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد، حدود ۱/۳ متر بالاتر قرار دارد. »
مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، این نتایج را از بررسی و تحلیل داده های دریافتی خود از ایستگاههای ترازسنجی مستقر در سواحل جنوبی دریا بدست آورده است که در چهار نقطه آشوراده در استان گلستان، بندر امیرآباد و بندر نوشهر در استان مازندران و بندر انزلی در استان گیلان قرار دارند.
این مرکز علل کاهش تراز آب دریا را در سال گذشته، ادامه تأثیر خشکسالی سال های قبل در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه های منتهی به دریای خزر و مهمترین آنها رودخانه ولگا بیان کرده است.
بر اساس این گزارش، دبی رودخانه ولگا که حدود ۸۰ درصد آب دریای خزر را تأمین می کند، در دوره پرآبی و در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶۵/۵ کیلومترمکعب بود که ۲۴ درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است و برابر ۶۰ درصد دبی نرمال ولگا براساس میانگین (۱۹۹۰-۱۹۶۰) میلادی این رودخانه می باشد.
مرکز یادشده در عین حال به استناد گزارش کمیته هماهنگی آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر (CASPCOM) پیش بینی کرده است تغییرات تراز آب دریا از سال ۲۰۱۷ میلادی از حالت منفی به مثبت تغییر خواهد کرد.
دریای مازندران یا کاسپین که امروزه خزر نامیده می شود با ۳۷۱ هزار کیلومتر مربع وسعت ، سه میلیون و ۶۲۶ هزار کیلومتر مربع حوضه آبریز و عمق میانگین ۱۷۰ متر، پنج کشور را در ساحل خود دارد که ایران در جنوب، روسیه در شمال و شمال غرب، قزاقستان و ترکمنستان در شرق و جمهوری آذربایجان در غرب آن واقع شده اند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.