پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

طراحی نخستین ماکت کلکسیونی در ایران

نخستین ماکت کلکسیونی در ایران با نام تجاری ” اُتول ” توسط جوان ایرانی به بازار عرضه شد.

” اُتول ” نمانام ماکت کلکسیونی است که در ایران پس از یک سال و نیم تحقیقات، طراحی و ساخته شد. محمد رضا درویش  مهندس جوان و خوش فکر ایرانی پس از پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع کار سرانجام توانست این محصول را در شهریورماه ۱۳۹۹ به بازارهای جهانی عرضه کند.

محمدرضا درویش طراح و تولیدکننده ی این ماکت در گفتگو با درویش نیوز با اشاره به اینکه ماکت اُتول با تکنولوژی آلمان و در کشور چین تولید شده است، تصریح نمود: مجموعه داران بسیاری در کشور ما علاقه به جمع آوری ماکت خودرو دارند ولی متاسفانه تاکنون به دلیل نقص تکنولوژی در ایران، هیچ برندی پا به این عرصه نگذاشت و فقط ماکتها از برندهای مطرح به صورت وارداتی در کشور عرضه می شد.

وی ادامه داد: اولین ماکت تولید شده با نام اُتول، هیلمن هانتر مدل ۶۷ یا همان پیکان مدل ۴۸ ایران است که این مدل در سه رنگ و به تعداد محدود هر رنگ ٢٠٠ عدد تولید و عرضه شد.

تولیدکننده ی این ماکت، از صادرات محصول خود به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: خوشبختانه این ماکت در انگلستان بسیار مورد توجه قرارگرفت و مجموعه داران امیدوار هستند این نام تجاری بتواند خود را در میان برندهای معروف دنیا مطرح کند.

درویش با بیان اینکه مجموعه و مجموعه داری از زمانهای دور شکل گرفت، اظهار داشت: از حدود دهه ٩٠ با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ماکتهایی که بیشترین شباهت را به خودروهای واقعی داشت، مدلهای خاص کلکسیونی از راه اسباب بازی ها جدا شد. در تعریف ماکتهای کلکسیونی این نکته مهم است که یک مدل یا ماکت بایستی بیشترین شباهت از هر نظر را به خودروی واقعی داشته باشد.

وی یادآور شد: از آن روزگار تاکنون تعداد زیادی از برندهای کشورهای مختلف اقدام به تولید ماکت کلکسیونی کرده اند و از حدود بیست سال پیش اغلب، کارخانه های خود را به کشور چین انتقال دادند و از این رو در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده ی دنیا در زمینه ماکت های کلکسیونی به شمار می رود.

گفتنی است، محمدرضا درویش متولد ١٣۶۴  کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی و دانش آموخته دانشکده هنر و معماری تهران مرکز است و هم اکنون در زمینه های طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، طراحی، ساخت و فروش زیورآلات و همچنین واردات و فروش ماکتهای کلکسیونی فعالیت می کند.

 

١ دیدگاه

  1. درود به این جوان مبتکر و خلاق??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.