پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخت تر از کار در معدن ، بیرون کشیدن پیکر معدنچیان است

     

درویش نیوز، مهندس محمدرضا درویش؛ رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ایمنی و آتش نشانی

وقتی که کلاه ایمنی زرد به سر گذاشتید به معنای آن است که در اوج مضیقه مالی قرار دارید، اما شرافت و مردانگیتان جز نان حلال، راهی برای کسب درآمد جلوی پایتان نمی گذارد.

وقتی که کلاه ایمنی زرد به سرگذاشتید بدان معناست که باید از سر سفره تان ، تکه نانی به عنوان تبرک برداشت و میان سفره گذاشت که به برکت آن خداوند،  ما را نیز روزی دهد.

شرافت و مردانگی تان از پینه دستانتان  پیداست . << وان لیس للانسان الا ماسعی >>  شما همان کسانی هستید که بی هیچ ادعایی چرخ مملکتی را می چرخانند.

در مرثیه شما چگونه سوگواری کنم تا دلم آرام گیرد. شاید چراغ های رنگارنگ نئون  و تراکتها و آذین بندی  و تزئینات  بازیهای انتخابات نگذارند که ایران سوگواری کند، برای اشک فرزندان و بازماندگان تان مویه کند . شاید اگر در شهر بودید چون جانبازان پلاسکو برایتان شمعی می افروختند.

عزیزانمان رفتند خاموش و کم صدا ، چون گذشته و حوادث قبلی، و بازهم خواهند رفت، زیر خروارها آوار و تلی از خــــــــــاک و سنگ.

درد آلود است اگر بدانیم این حوادث قابل پیشگیری است و بدانیم محکوم به پذیرش این درد نیستیم . یتیمی فرزندانمان از قضا و تقدیر نیست، از بی دردی و بی فکری عده ای است که تنگ مبندند بر کمرهاشان کمربند و در ساحل شاد و خنداند ، آنها را چه باک  که یک نفر می کند بیهوده جان قربان!

این جفای روزگار نیست، از گناه و بد حجابی و از نفرین دوران نیست؛ از سهل انگاری و منفعت طلبی عده ای است. از کوته بینی  کسانی است که برای کنترل حوادثی اینچنینی  به ریختن خون حیوانی دلخوشند.

معادن، سراسر حادثه اند، سراسر مشقت اند و سختی کار و دشواری بی حد . ولی تفکر انسانی و بها دادن به ایمنی و راهکارهای  مهندسی، هرچند که ممکن است، اندکی بر هزینه ها بیفزاید ولی از چنین فجایعی پیشگیری خواهد نمود .

کار در معادن چه معادن روباز و چه معادن زیر زمینی از خطرناک ترین مشاغل محسوب می گردند که ارزیابی ریسک شان  بسیار بالاست. بویژه معادن زیر زمینی که درتونلی تنگ و تاریک در اعماق زمین ، با مهیب ترین خطرات پنجه در پنجه هستید.

امروزه با برنامه های ایمن سازی و بکارگیری تدابیر مهندسی وبا تجهیز شدن به لوازم ، وسایل و ابزارهای ایمنی، بسیاری از این حوادث قابل پیشگیری اند .

پیش بینی مسیر های خروج ، استفاده از دستگاههای گازیاب و هشداردهنده ، کنترل الکتریسیته و اللکتریسیته ساکن ، سیستم ارتینگ ، مقاوم سازی دیواره ها و سقف ، آموزش های ایمنی و بهداشتی و بسیاری مطالب  که در این نوشتار کوتاه نمی گنجند، شاید می توانست از چنین حادثه تاسف آوری پیشگیری کند .

بعضی سرفصل های مهم در طبقه بندی وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ عبارتند از: عوامل زیان آور فیزیکی، ریزش، باربری و حمل ونقل، کار با ماشین آلات و ابزارها، سقوط اشیا ، مواد منفجره، اشتعال گرد و غبار، آتش سوزی و احتراق خود بخود، انباشتگی و انفجار گاز( متان )، تهویه، روشنایی، آب، تاسیسات برق، تشریح روش تجزیه و تحلیل نقص و اهمیت تاثیرات آن، عدم توجه به تجربیات تلخ حوادث گذشته مانند حادثه معادن ذغال سنگ کرمان با ۲۰ کشته ، حادثه معدن شماره ۱۶۷هشونی و …  منجر به حادثه تلخ معدن ذغال سنگ گلستان شد.

شاید اگر کار فرما مبادرت به تهیه یک آئین نامه چند هزار تومانی می کرد و بدان عمل می نمود و به هشدارهای مهندس ایمنی توجه می شد، شاید هرگز چنین فاجعه ایی ایجاد نمی شد.

 

١ دیدگاه

  1. در غم از دست دادن این عزیزان فقط میتوان گفت متاسفم از مسولین بی کفایت دنیاپرست که تنها چیزی که برایشان ارزش ندارد جان انسانهاست، درود بر شما مهندس درویش عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.