سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دکتر آرشیتکت جهانگیر درویش

تاریخ شفاهی دانش آموختگان ایرانی در ایتالیا

عصر روز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ در بلوار اسفندیار پایتخت، به کوشش انجمن مفاخر معماری ایران نشستی با عنوان تاریخ شفاهی دانش آموختگان ایرانی در ایتالیا با حضور دانش آموختگان و دانشجویان این رشته برگزار شد.

درویش نیوز ؛ در سیصد و بیست و دومین گفتمان هنر و معماری که به همت موسسه مطالعات تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی اندیشه معاصر، به معرفی تاریخ شفاهی دانش آموختگان ایرانی در ایتالیا اختصاص داشت، آقایان دکتر جهانگیر درویش ، دکتر ایرج اعتصام، دکتر سیروس باور، دکتر داریوش زمانی حضور داشتند.

دکتر معمار جهانگیر درویش از معماران برجسته ایران؛گوشه ای از خاطرات دانشجویی خود را در شهر رم ایتالیا برای حاضرین در نشست بازگو کرد و گفت: اولین دانشجوی ایرانی بودم که تک و تنها رفتم فرودگاه مهرآباد آن سالها فرودگاه یک زمین شنی داشت  سه نفر مسافر بیشتر نبودیم هواپیمای ایر فرانس را سوار شدیم آن سالها در هواپیما غذا به مسافرین داده نمی شد در فرودگاه بیروت هواپیما نشست و ما را به رستوران بردند سپس به رم ایتالیا پرواز کردیم.

طراح و سازنده استادیوم فرح آباد (تختی) در ادامه گفت: زمانی که به رم رسیدم کارگرانی در اختیار بودند تا وسایل را جابجا کنند. اولین جایی که در رم رفتم سفارت ایران بود در آنجا آقایی بنام خسروی بودند که بسیار به من رسیدگی کردند حتا می خواستند که لباسی برای من طراحی شود تا مشخص شود دانشجوی ایرانی هستم چون من تنها دانشجوی ایرانی در رم بودم. مدتی به مدرسه ای رفتم تا با زبان ایتالیایی و تاریخ آنجا آشنا شوم سپس در دانشگاه رم نام نویسی کردم. در دانشگاه متوجه شدم تعداد واحد های درسی در دانشگاه رم خیلی بیشتر از دانشگاه تهران است برای همین به فکرم رسید تا نامه ای به تهران بنویسم و آنها را با خبر سازم که در اینجا چه درس هایی تدریس می شود، نشانی گیرنده پاکت را یادم هست نوشتم “خیابان شاه رضا روبروی رستوران حسن آقا دانشگاه تهران” همین آدرس باعث شد که نامه را در تابلو دانشگاه بزنند تا همه آن را بخوانند.

نشست تاریخ شفاهی دانش آموختگان ایرانی در ایتالیا در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ساعت ۱۷:۳۰ به پایان رسید و حاضرین پس از پذیرایی و گفتگو با یکدیگر سالن همایش را ترک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.