شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
حاج عباسقلی درویش

درمانگاه کدیر میراث نیک حاج عباس درویش از دهه ۵۰ تا به امروز

چهارم اسفند برابر است با ۲۱‌مین سالروز درگذشت حاج عباس‌قلی درویش معروف به حاج عباس؛ به این مناسبت یکی از کارهای نیک و اثرگذار وی که خرید زمین و اهدای آن به مردم منطقه جهت احداث و راه‌اندازی درمانگاه کدیر بوده است می پردازیم. اگر از مسیر جاده آب‌پری یا از سمت شرق وارد روستای زیبای کدیر شوید با عبور از آخرین پیچ جاده و گذر از تابلوی خوش‌آمدگویی روستا پس از طی مسیر کوتاهی سمت چپ جاده خانه‌ای با نمای سنگ به چشم می‌خورد که برای شادروان حاج عباس‌قلی درویش است.


درویش‌نیوز؛ سال ۱۳۵۲ خورشیدی شادروان دکتر رحیم ملک (ریاست وقت شبکه بهداشت نوشهر) با حاج علی‌اصغر درویش (پدر حاج عباس که آشنایی خانوادگی داشتند) موضوع بودجه‌ای که دولت وقت برای ساخت درمانگاه در هر آبادی که زمین اختصاص داده شده باشد را مطرح می‌کند، که دولت با برنامه شبکه بهداشت شهرستان نوشهر بودجه‌ای جهت ساخت درمانگاه در منطقه کجور اختصاص می‌دهد، کوتاه اینکه هر روستا یا آبادی که زمین اختصاص دهد آنجا بیمارستان ساخته می‌شود.
با وجود اینکه روستای کدیر از سایر آبادی ها دورتر بود، با همت و پیگیری سریع  «حاج عباس درویش» زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در بهترین موقعیت روستای کدیر که از هر سمت دسترسی اهالی را به آن آسان می‌کرد خریداری شد.
زمین درمانگاه کدیر از شادروان «باقی شیخ‌نژاد» که نماینده خانواده شیخ‌نژاد بود با هزینه شخصی حاج عباس درویش خریداری شد و مراسم تحویل، تحول و اهدا آن جهت ساخت درمانگاه کدیر با حضور «وجیه‌اله کُرد» (کدخدای آن زمان کدیر)، مرحوم «آشیخ غلامرضا فقیه نوری» بزرگ و رئیس خانه انصاف آبادی و حاج آقا «آشیخ ضیا الدین بحرینی» انجام شد.

در همین زمینه حاج آقا شیخ ضیاالدین بحرینی در گفتگو با خبرنگار درویش نیوز گفتند: «ساختمان مجموعه درمانی کدیر شامل سه ساختمان درمانگاه، محل سکونت پزشک و محل سکونت نگهبان بود. مهندس لواسانی ناظر و شادروان مشهدی «شعبان آهنگریان» ساکن نارنج‌بن پیمانکار و مسئول اجرای ساخت پروژه بود. در زمان ساخت پروژه درمانگاه کدیر «حاج عباس درویش» مجددا با پرداخت یک صد هزار تومان وجه رایج آن زمان کل هزینه دیوار کشی زمین را پرداخت کرد تا زمین بیمارستان محصور شود.»

پس از کامل شدن ساختمان درمانگاه، حاج عباس درویش با توجه به آشنایی که با شادروان دکتر رحیم ملک داشت با پیگیری خود موافقت حضور دکتر آبی و خانواده‌شان در درمانگاه کدیر را گرفت و با این عمل خیرخواهانه قدم مثبت دیگری برای ساکنان کدیر برداشت.

پس از سالها ساختمان محل سکونت پزشک، به‌عنوان دفتر دهیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دوره‌ای ساختمان بیمارستان رها و سپس مخابرات شد و ساختمان نگهبانی، محل سکونت کارمند مخابرات گردید. باید امیدوار بود محلی که با نیت خیرخواهانه برای امور درمانی و بهداشتی اهالی روستای کدیر وقف و ساخته شد به‌درستی مورد بهرده‌برداری و استفاده قرار گیرد.
آقایان یزدان سیف، نصرت لاری، نامعلی شاطر (اعضای اجرای نوسازی درمانگاه کدیر) با کمک‌ها و همیاری اهالی، سکنه، شورا و دهیاری روستا که در حال نوسازی و بهسازی ساختمان‌های درمانگاه کدیر هستند می‌توانند میراث نیک آنانی که گامی برای آبادانی روستا و منطقه برداشتند را حفظ کرده و با استفاده درست از میراث بر جای مانده قدردان زحمات و تلاش‌های آنها باشند.
“کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود.”

حاج عباس‌قلی درویش ۱ اردیبهشت ۱۳۱۵ متولد شده و در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۷۸ درگذشت، پدر او حاج علی‌اصغر درویش نارنج‌بن و مادر او حاجیه خانم رقیه درویش بود.

١ دیدگاه

  1. باسلام
    مطلب زیبایی بود و روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.