جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیین نکوداشت و نمایشگاهی از آثار دکتر جهانگیر درویش

آیین نکوداشت دکتر جهانگیر درویش و نمایشگاه آثار او در گالری فرمانفرما برگزار گردید.

این نمایشگاه با عنوان خاطرات کاغذی از دوم تا ۱۶ شهریورماه ۹۷ با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

دکتر درویش یکی از معماران برجسته ایرانی است که در سطح بین المللی شناخته شده است. پروژه های ایشان را می توان در حوزه های مختلفی چون معماری آموزشی، تجاری، صنعتی، مسکونی، پژوهشی و  ورزشی نام برد.

وی به تازگی و در تراس رو به حیاط زیبای گالری فرمانفرما طی مراسمی شمع کیک تولد خود را در مقابل بازدیدکنندگان نمایشگاهش فوت کرد و جشن گرفت.

درویش نیوز؛ فروتنی از خصوصیات بارز اخلاقی این طراح و آرشیتکت بنام ایران است با وجود رزومه پربار در پروژه های بزرگ داخلی و خارجی که هر یک در نوع خود دارای ویژگیهای خاص و کم نظیر هستند جهانگیر درویش را هرگز مغرور نکرد.

آقای درویش در طول برگزاری نمایشگاه با شوق بسیار از تجربیات خود در زندگی و همچنین پروژه های کاری خود برای بازدیدکنندگان تعریف می کند و می گوید: “شرایط دشوار و محدودیت ها انسان را وادار به ابتکار و نوآوری می کند.”

دکتر درویش در پاسخ به یکی از بازدید کنندگان که چگونه چند پروژه بزرگ را در چند نقطه همزمان و در زمان تعیین شده توانست به پایان برساند گفت: به عنوان مثال باید بگم که برای خالی کردن مصالح مورد نیاز پیش بینی می کردم  آرماتورها به چه سمت و جهتی و  در چه محوطه ای باشند تا زمان کمتری برای برش و حمل آن توسط کارگران استفاده شود.

در بخشی از نمایشگاه که عکس های خانوادگی جهانگیر درویش وجود دارد از زبان او  در مورد اسکیس هایش توضیح داده شده ” سیستم دانشگاهی پلی تکنیک تورین، به گونه ای بود که احتیاج به اسکیس داشت تا سرعت عمل را یاد بگیریم و در زندگی به کار ببریم. بنابراین جزئی از دروس دانشگاهی بود. یک سری از اسکیس های من متعلق به ساختمان های هزاره و قرون وسطی و برای واحد درسی بود که بیشتر آنها در آرشیو دانشگاه موجود است، مابقی اسکیس های من ناشی از علاقه شخصی و در حین سفرها بوده است. با حداقل خط و در سریعترین زمان ممکن به طور مثال کشیدن قصر وسط میدان میلان ، در حین ترمز اتوبوس پشت چراغ قرمز و در عرض ۳ الی ۴ دقیقه. این نوع آموزش بهترین تجربه و فلسفه زندگیم بود و من آموختم در حداقل وقت، حداکثر مطلب را برسانم و یک کانسپت اصلی برای کارهای بعدی ….”

طراح و سازنده ورزشگاه فرح آباد (تختی) ۱۳ شهریور سال ۱۳۱۲ در ورامین به دنیا آمد. پدر او سعداله خان درویش از مبارزان تاثیر گذار نهضت جنگل بود. در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد  و پس از آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه رم ایتالیا رفت و درسال ۱۹۵۷ فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۶۲ موفق به اخذ دکترای معماری از دانشگاه پلی تکنیک تورین شد.

سازنده ساختمان مرسدس بنز تورین در بخشی از خاطراتش تعریف می کند که با پس انداز پول بورسیه خود توانست بنز ۱۹۰ را در آن سال ها سفارش داده و سپس بخرد.

 از پروژه های معروف او می توان از انستیتوی ملی آموزش در مازندران، مرکز رادیو تلویزیون های تهران، بندرعباس، شیراز، ارومیه و تبریز، مجموعه ورزشی تختی تهران-  استادیوم سی هزارنفری و سالن سرپوشیده ، ساختمان مرسدس بنز در تورین، ویلاهای مسکونی در آمریکا ، بازآفرینی مرکز خرید هوستون، پنج ساختمان فروش اتومبیل برای برندهای کرایسلر، مزدا، تویو تا، رنو، جیپ  نام برد.

نمایشگاه خاطرات کاغذی که در گالری فرمانفرما برگزار شد، شامل نقاشی های دکتر جهانگیر درویش ؛ اسکیس هایی از دوره دانشجویی ( طراحی سریع که به عنوان طرح اولیه استفاده می شود) ؛  عکس هایی از دوره های مختلف زندگی خانوادگی؛ پوستر و پروژه های مختلف داخل و خارج از کشور  می شدند.

گفتنی است گروهی از خانواده های فامیل نیز از این نمایشگاه دیدن کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.